فوبیا یک ترس اغراق آمیز و غیرمنطقی است. اصطلاح "فوبیا" اغلب برای اشاره به ترس از یک محرک خاص استفاده می شود(منبع).

فوبیا چیست؟

هنگامی که یک فرد فوبیا دارد، اغلب زندگی خود را شکل می دهد تا از آنچه به نظر آنها خطرناک است اجتناب کنند. تهدید تصور شده بزرگتر از هر تهدید واقعی ناشی از عامل ایجاد است.

فوبیا اختلالات روانی قابل تشخیص هستند. زمانی که فرد با منبع فوبیا مواجه می شود، پریشانی شدیدی را تجربه می کند. این می تواند از عملکرد طبیعی آنها جلوگیری کند و گاهی اوقات منجر به حملات پانیک می شود(منبع).

نشانه های فوبیا

فرد مبتلا به فوبیا علائم زیر را تجربه خواهد کرد. آنها در اکثر فوبیاها رایج هستند:

  • احساس اضطراب غیرقابل کنترل وقتی در معرض منبع ترس قرار می گیرد
  • احساسی که باید به هر قیمتی از منشأ آن ترس اجتناب کرد
  • وقتی در معرض ترس قرار می گیرید نمی تواند به درستی عمل کند
  • اعتراف به اینکه ترس غیرمنطقی، غیرمنطقی و اغراق آمیز است، همراه با ناتوانی در کنترل احساسات(منبع)

واکنش بدن به ترس چگونه است؟

ترس باعث ایجاد آبشاری از تغییرات فیزیولوژیکی می شود که فرد را برای جنگ یا فرار آماده می کند. این تغییرات ممکن است شامل موارد زیر باشد:

افزایش ضربان قلب و تعداد تنفس (تنفس نفس)

گشاد شدن مردمک ها(منبع)

فوبیا سگ و گربه

برای دوستداران حیوانات خانگی، تصور اینکه کسی چنین واکنش شدیدی به سگ یا گربه داشته باشد، سخت است، اما این اتفاق می افتد. به آن فوبیای خاص می گویند و این وضعیت بسیار شایع تر از آن چیزی است که بسیاری از مردم تصور می کنند.

ترس از حیوانات خاص مانند سگ یا گربه یکی از رایج ترین فوبیاهای خاص است(منبع).

علائم ترس از سگ و گربه:

افرادی که فوبیای سگ یا گربه دارند، وقتی در نزدیکی حیوان هستند احساس اضطراب شدید می کنند یا حتی به احتمال مواجهه با حیوان فکر می کنند. 

علائم شامل:

  • احساس وحشت
  • ترس و وحشت
  • ضربان قلب
  •  تنگی نفس
  •  لرزش است(منبع)

درمان واقعیت مجازی چگونه به ما کمک میکند:

درمانگران می توانند از واقعیت مجازی برای مواجهه درمانی استفاده کنند، که پایه اصلی درمان فوبیا است. این شامل قرار دادن تدریجی فرد در معرض آنچه می ترسد در مراحل کوچک و قابل کنترل با رضایت او است.

افراد می توانند نوردهی درمانی را بدون VR انجام دهند، اما گاهی اوقات انجام این کار دشوار است. به عنوان مثال، فردی که ترس از پرواز دارد نمی تواند برای چند ثانیه با هواپیما پرواز کند و به سمت بالا حرکت کند. علاوه بر این، سایر فوبیاها، مانند ترس از حیوانات وحشی، اگر کسی را بخواهد با یکی از آنها تعامل داشته باشد، می تواند در معرض خطر قرار گیرد.

VR امکانات مواجهه درمانی را گسترش می دهد. پژوهش ها نشان داده است که این رویکرد تقریباً همه انواع فوبیای خاص مورد تحقیق را بهبود می بخشد، مانند فوبیای حیوانات و فوبیای خون یا تزریق(منبع).

درمان ترس از سگ و گربه با واقعیت مجازی:

درمان واقعیت مجازی (VR) از دنیای شبیه سازی شده با کامپیوتر به عنوان ابزار درمانی استفاده می کند. یک فرد ممکن است از آن برای تمرین مهارت های جدید، مواجهه با ترس در یک محیط امن یا اعتماد به نفس بیشتر در تعاملات اجتماعی استفاده کند. 02122354282

درمان واقعیت مجازی از دنیای مجازی و سناریوها به عنوان یک ابزار درمانی استفاده می کند. ممکن است فردی از هدست استفاده کند یا از وسیله ای برای غوطه ور شدن در دنیای مجازی و تعامل با آن استفاده کند.

شبیه‌سازی طیف گسترده‌ای از جهان‌ها و سناریوها با VR امکان‌پذیر است، که آن را برای ساخت موقعیت‌هایی مفید می‌کند که بازسازی آن‌ها در زندگی واقعی سخت است یا می‌تواند خیلی ترسناک یا خطرناک باشد.

درمانگران ممکن است از واقعیت مجازی استفاده کنند تا به مراجعان اجازه دهند تا چالش های زندگی واقعی را تمرین کنند، رویداد گذشته را دوباره مرور کنند، یا به فرد کمک کنند در یک محیط کنترل شده با ترس های خود مقابله کنند(منبع).

در این روش شما می‌توانید از طریق درمان واقعیت مجازی بر ترس سگ‌های خود غلبه کنید، جایی که می‌توانید با محرک‌های فوبی (سگ‌ها) در یک محیط مجازی که موقعیت واقعی را شبیه‌سازی می‌کند که باعث ایجاد اضطراب می‌شود، ملاقات کنید.

درمان مواجهه با واقعیت مجازی از عینک های سه بعدی (نمایشگر نصب شده روی سر)، مجهز به حسگرهای نظارت بر حرکت بدن که به رایانه پزشک متصل است، استفاده می کند.

بنابراین، به درمانگر اجازه می‌دهد تا راهنمایی دقیق ارائه دهد، در حالی که کنترل کامل بر هر چیزی را که اتفاق می‌افتد حفظ می‌کند و شدت درمان را بر اساس نیازهای فردی بیمار تنظیم می‌کند.

همانطور که از نظر بصری در معرض محرک های ایجاد کننده قرار می گیرید، به ترتیب، سگ ها، در ابتدا حالت اضطراب شما افزایش می یابد، اما به شما آموزش داده می شود که چگونه از طریق تکنیک های خاص مدیریت اضطراب و از نظر فیزیکی از طریق تکنیک های آرام سازی، خود را از نظر شناختی مدیریت کنید(منبع). 

چرا درمان با واقعیت مجازی؟

قرار گرفتن در معرض مستقیم کار بر روی ترس از حیوانات ممکن است دشوار باشد. کنترل محیطی که نیاز به تکثیر دارد دشوار می شود، به ویژه واکنش های حیوان، موقعیت های خاص، نیاز به گونه های خاص و غیره. همچنین، می تواند سطوح اضطراب زیادی ایجاد کند که در نتیجه می تواند باعث رد یا حتی ترک درمان شود.

محیط‌های واقعیت مجازی به کاهش اضطراب بیمار در مورد مداخله ترس از حشرات و سایر حیوانات کمک می‌کنند، کنترل کامل بر متغیرهای مختلف در طول مواجهه را دارند، به درمانگر اجازه می‌دهند محیط را کنترل کند، که این آزادی را می‌دهد تا جلسه را با نیازهای فرد اختصاصی کند(منبع).

هزینه هر جلسه درمان با واقعیت مجازی:

مرکز مشاوره ستاره ایرانیان مجهز به دستگاه واقعیت مجازی(VR) حداقل هزینه در حال فعالیت است. برای اطلاع از هزینه هر جلسه درمان با واقعیت مجازی با شماره مرکز تماس حاصل فرمایید.

مرکز درمان فوبیا در تهران:

مرکز مشاوره ستاره ایرانیان در تهران با مجرب ترین کادر و مجهز ترین دستگاه ها از جمله واقعیت مجازی(VR) درحال فعالیت است. برای تشخیص و درمان انواع فوبیا میتوانید با شعب این مرکز در ارتباط باشید.